Als filmmaker weet je als geen ander wat de kracht van een beeldverhaal is. Perfect om jouw boodschap over te brengen en echt impact te maken met je film. Zeker wanneer je een maatschappelijk doel voor ogen hebt. Maar hoe doe je dat? Konkav was aanwezig bij Playgrounds Next Talk: Making impact en in dit artikel zetten we 7 tips voor je op een rij.
Geschreven door Pleuni van Keulen
Still uit: Mind My Mind van Floor Adams
Tip 1: Bepaal je doel
Bedenk wat impact maken voor jou betekent, wat je doel hierin is. Misschien wil je bijvoorbeeld mensen bewustmaken van een bepaalde thematiek. Een oplossing voor een probleem bieden. Of juist je publiek oproepen tot actie. Wat is je boodschap?
Tip 2: Bepaal je publiek
Geen impact zonder publiek. Bedenk dus goed wie de mensen zijn die jouw film moeten bekijken. Vraag jezelf ook af waarom juist zij jouw publiek zijn. Zoek vervolgens uit waar zij zich bevinden, zowel fysiek als online. En hoe je hen bereikt, via welke middelen en media. Wie je publiek is, kan ook invloed hebben op artistieke keuzes. Wil je bijvoorbeeld een breed publiek aanspreken? Dan kan dat meewegen in hoe toegankelijk je je verhaal vertelt, met meer of minder gangbare vertelwijzen, shots en scènes.
Tip 3: Maak een plan
Probeer zo gedetailleerd mogelijk na te denken over je doel, je boodschap en je publiek. Wees streng en vraag goed door bij jezelf. Of laat een ander dat doen. Denk aan vragen als:
- Waarom moet juist jij deze film maken?
- Wat betekent je boodschap voor jou en voor anderen?
- Hoe zorg je dat je boodschap overkomt bij je publiek?
- Hoe onderscheid je je van soortgelijke films?
- Wie kunnen je helpen om je doel te bereiken?
Still uit: Mind my Mind van Floor Adams
Tip 4: Gebruik de kracht van storytelling
Zonder goed verhaal ben je nergens. Wil je dat jouw boodschap beklijft, dan zul je het verhaal in je film pakkend moeten vertellen. Bedenk hoe je dit zowel visueel als inhoudelijk doet. Welke personages je daarvoor nodig hebt. Een krachtige hoofdpersoon bijvoorbeeld. Of uitgesproken cinematografie. En houd hierbij ook je publiek in het achterhoofd. Zie tip 2!
Tip 5: Ga onorthodox te werk
Misschien vind je jouw doel wel belangrijker dan de film die je wil maken. En is die film slechts een middel om dat doel te bereiken. Dan kan het lonen om je werkwijze om te gooien, zoals ook Jonathan de Jong deed voor zijn film Human Forever. Zijn doel? De wereld anders laten kijken naar mensen met dementie, om hen uiteindelijk veel menselijker te behandelen dan nu vaak gebeurt. Hij bereikte een groot publiek en de wereldpolitiek met zijn onorthodoxe aanpak.
Still uit: Human Forever van Jonathan de Jong en Teun Toebes
Tip 6: Gebruik je netwerk. En het netwerk van je netwerk
De kans is groot dat jouw impactfilm zich afspeelt binnen een bepaald maatschappelijk domein. Bijvoorbeeld de zorg, openbare veiligheid, op sociaal vlak. Binnen zo’n domein zijn volop organisaties en bedrijven actief, waarmee je misschien al contact hebt tijdens het researchen van je film. Betrek die organisaties bij je film! Ze voegen niet alleen waardevolle inhoud toe, maar hebben vaak ook een groot netwerk, dat jou weer verder helpt op allerhande vlakken. Bijvoorbeeld inhoudelijk, maar ook in de promotie en distributie van je film. Door hen te betrekken, maak je ze ambassadeurs van jouw film. Tijd om overal even koffie te gaan drinken dus.
Tip 7: Hou vol!
Zoals je ongetwijfeld weet, is filmmaken geen sprint, maar een marathon. Doe daar nog maar een schepje bovenop bij het maken van een impactfilm. Dus adem diep in, en hou vol! Bedenk dat jouw inzet al impact kan hebben op het leven van 1 persoon. En dat is op zichzelf al enorm de moeite waard.
Dit artikel is gebaseerd op de verhalen van Floor Adams en Jonathan de Jong tijdens Playgrounds Next Talk: Making impact in het Natlab in Eindhoven. Lees ook Impactfilms veranderen de wereld frame voor frame, het uitgebreidere verhaal over de films Mind My Mind en Human Forever. Wil je meer tips om jouw werk een stap verder te brengen? Check dan de agenda’s van Kunstloc en We are Playgrounds Next of bezoek de Filmhelpdesk.
Meer weten?
Playgrounds duikt elke maand in een ander onderwerp in Natlab Eindhoven: hoe maak je content voor kinderen, hoe maak je een trailer? Houd de socials van Playgrounds Next in de gaten voor het volledige programma of neem een kijkje op de agenda van KONKAV.
Filmhelpdesk
Elke 3 weken kun je ons alles vragen over je filmplan, de financiering van je film, het vinden van je crew, het opzetten van je commerciële praktijk. Alles kan! Konkav, Broet en Playgrounds zitten klaar in Eindhoven of Tilburg. Check hier de agenda voor alle Filmhelpdesks.