Een documentaire over vluchtelingenproblematiek op het Griekse eiland Lesbos.

‘Dag 1 op Lesbos
17 vluchtelingen, eigenlijk hadden het er 19 moeten zijn, maar eentje is op zee over boord gegaan, de kustwacht is bezig hem te zoeken, de andere -zijn broer- is vanuit de oever weer terug gaan zwemmen, om hem te redden. Zijn vrouw zit op het strand, haar ogen gericht op de boot van de kustwacht, maar het is onmogelijk om te zien wat er gebeurt.

17 vluchtelingen, waaronder twee kinderen. Daaromheen 8 mensen die willen helpen en vijf mensen met camera's. Wij horen bij deze groep.

Ik schaam me zo, ik doe niets om hen te helpen. Mijn handen zijn alleen bezig met het bedienen van mijn camera.

Een man van de kustwacht arriveert. Hij probeert duidelijk te krijgen hoeveel mensen er op de boot waren en hoeveel er daarvan nu nog op het strand staan. In zijn eentje probeert hij de vluchtelingen te tellen, maar de vluchtelingen verstaan hem niet en de camera's willen hem alleen maar op beeld krijgen. Hij raakt gefrustreerd en wanneer hij mij vertelde dat ik moet stoppen met filmen omdat het om echte mensen gaat en om echt leed, zet ik meteen de camera uit, terwijl dat toch juist mijn doel was: te laten zien wat de camera doet en hoe het werkt, maar ik schaam me. Kapot. Al de hele tijd. Wat doe ik hier, wie ben ik aan het helpen? Naast een huilende vrouw te staan die haar man misschien wel voor altijd kwijt is zoek ik naar het juiste kader voor mijn shot… met haar daarin, en de fotografe, want zij is zo voorbeeldig on-emphatisch als je maar kan zijn: Perfect, dat zal mij een mooi shot geven, waarmee ik de media bekritiseer. Ik walg van mezelf en deze situatie…’

Schrijft Anna Witte als update op CineCrowd

Anne Witte en Josefien van Kooten zijn op Lesbos aan het filmen voor de documentaire Within a Walled World, the Arrival. De documentaire gaat over de vluchtelingenproblematiek op het Griekse eiland Lesbos. Verschillende partijen worden geconfronteerd met de hedendaagse vluchtelingenproblematiek. Normaal geeft het nieuws op televisie een beeld van de realiteit maar nu zitten vakantiegangers er bovenop. 

De ongelijkheid tussen mensen wordt zelden zo zichtbaar als op een strand waar 's ochtends vluchtelingen aankomen en 's middags vakantiegangers gaan snorkelen. Afvalcontainers langs de stranden liggen vol met reddingsvesten, kapotte aangespoelde boten worden door de golven tegen de kustlijn geduwd. De wereld van het nieuws, de televisie en actualiteit grenst plotseling aan de wereld van degenen die dit nieuws normaal gesproken vanuit huis consumeren. 

In de documentaire zetten Anne en Josefien de vraag naar verantwoordelijkheid, die van de lokale bevolking, van de toeristen, van de regering, maar bovenal van de media centraal staan. Wat is de werkelijke rol van het brengen van beeld via de televisie, het nieuws en internet? De verwachtingen die men heeft van media-aandacht liggen vaak hoog, maar zijn de gevolgen wel altijd te overzien of wenselijk?

Om de documentaire te realiseren zijn Josefien en Anne een crowdfundingcampagne gestart op CineCrowd. Wil je meer weten over dit project, de upates van de Anne en Josefien volgen of bijdragen aan de documentaire? Dat kan hier!

Image
Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant