Christel Schimmel en Jacqueline Blom zijn stemprofessionals. Ze spreken voice-over teksten in voor commercials, bedrijfsfilms, telefooncentrales, jingels en soms ook voor documentaires. Tijdens een workshop op het DocFeed festival deden ze een en ander uit de doeken over hun vak.
Een voice over is, zeker voor filmmakers vaak een sluitpost binnen de begroting. Daarnaast geldt: onbekend maakt onbemind. Makers kennen daardoor ook niet de meerwaarde van een professionele stem. Bovendien is in het geval van een documentaire een ingehuurde voice-over stem niet altijd gewenst. Bij een persoonlijke documentaire of televisieprogramma werkt het zelfs beter als de maker zijn eigen stem gebruikt. Zoals bijvoorbeeld Jelle Brandt Corstius dat doet in zijn reisprogramma’s.
Voor de kosten hoeven makers het echter niet te laten. “Ik werk vanuit mijn thuisstudio” vertelt Jacqeline Blom. “Dat is echt een totaal andere manier van werken dan vroeger, toen je naar een studio toe ging. Vaak zien we niet eens de beelden en krijgen we alleen een mailtje met daarin een korte omschrijving van de opdracht. Meestal bel ik dan nog even met de opdrachtgever om nog een en ander na te vragen over stijl, doelgroep en boodschap”.
Volgens de twee stemprofessionals moet je in dit vak niet de behoefte hebben om op de voorgrond te willen staan. “Het gaat natuurlijk om gehoord willen worden, anders zouden we dit niet doen, maar je moet wel echt dienstbaar zijn. We leveren halffabrikaten. Het is maar afwachten hoe en of het opgenomen materiaal wordt gebruikt.”
Gevraagd naar trends in het vak vertelt Blom: “De gooische ‘r’ is op zijn retour”. Christel Schimmel vult aan dat je steeds meer voice-overs hoort met een Brabants accent. “En er is ook veel vraag naar een voice-over in het Engels of Duits waarbij je dan wel mag horen dat de stem uit Nederland komt.”
En wat vinden de dames nu zelf het allerleukst om te doen? “Ik hou van zo naturel mogelijk”, zegt Schimmel, hoewel het natuurlijk heel leuk is om voor je werk keihard ‘Aaah! Vlooien! te kunnen roepen, hou ik bijvoorbeeld heel erg van boeken voorlezen.” Jacqueline Blom houdt het meest van commercials. “De druk om het telkens ècht anders te laten klinken is de uitdaging. Het is geen ‘one trick pony’ wat ik doe.”