Docwerk TV is een serie kunst- en cultuurprogramma’s, gemaakt door recent afgestudeerde film- en mediamakers. Elke aflevering bestaat uit een portret over een maker en een bijzondere beeldcolumn waarin in enkele minuten één aspect van een maker wordt uitgelicht.

Vandaag stellen we graag Chiel Overkamp van het portret van fotograaf Marja Sterckaan je voor!

Sinds mijn afstuderen aan de AKV St. Joost Breda (2014) werk ik als zelfstandig documentaire- en filmmaker. Voornamelijk ben ik bezig met het realiseren van eigen documentaires en maak ik reportages en portretten in opdracht. Vanaf oktober is mijn zesdelige documentaireserie over de eigenaren en medewerkers van het kleine pretpark BillyBird Park te zien bij Omroep Brabant.

Docwerk portret en beeldcolumn

Vorig jaar nam ik deel aan de bkkc Summerschool over kunst en ondernemen. Daar kwam ik Marja tegen, een fotograaf die het na 25 jaar eens tijd vond dat de wereld haar werk moest gaan zien. Ik had Docwerk al afgerond, maar wilde graag dit verhaal volgen.

Uitzonderlijk lang, bijna een jaar, heb ik haar gevolgd. Ik heb haar direct gezegd wat mijn doel van het portret was - de worsteling laten zien van het naar buiten komen als kunstenaar - en ben heel eerlijk geweest wat ik wilde volgen. Dat heb ik nog meer bevestigd gekregen, eerlijk zijn naar je personage.

Ze wilde een galerie in Amsterdam bellen, omdat ze vond dat haar werk daar goed zou passen. Door die eerlijkheid en het vertrouwen dat ze in me had mocht ik bij dat telefoongesprek zijn. Dit is nu de rode draad in het portret. Omdat ze er zó tegenop zat, en ze zó zenuwachtig was vond ik het heel heftig om er bij te zijn. Zelfs als ik het nu nog terugkijk komt dat gevoel terug. Mooi dat ik er bij mocht zijn!

Op welke manier heb je jouw stempel op deze productie kunnen drukken?

Mijn rol als maker zie je in de film terug door de vragen die ik stel en de manier waarop alles in beeld is gebracht: Mijn camerawerk strak gekadreerd op statief. Je ziet het personage in zijn volledige omgeving, met weinig close-ups. Als kijker word je voyeur in andermans leven, alsof men er zelf bij is en van een afstandje meekijkt.

Wat was de grootste uitdaging?

De ontwikkeling van Marja ging voor mij als filmmaker traag, voor haar zelf niet overigens. Omdat het toch af moest, was het de vraag hoe het portret goed zou kunnen eindigen. 

Nieuwsgierig? De film is hier te zien.
Image
Marijke de Bie Marijke de Bie

Docwerk