Je hebt een film gemaakt en je wil hem ook graag op internet vertonen. Je kan hem op Youtube of Vimeo plaatsen of wanneer je er graag geld aan wil verdienen aanbieden via een online VOD platform zoals Ximon.nl. Je Facebookt en Twittert enthousiast over je prachtige nieuwe film en je hoopt dat iedereen hem gaat bekijken. Een mooie manier om als filmmaker gebruik te maken van de mogelijkheden van internet. Zou je denken…
Het internet biedt alleen zo veel meer mogelijkheden die je al tijdens of zelfs voor de productie van je film kan inzetten. Een scenario via crowdsourcing, financiering via crowdfunding.. en nog veel meer.
Omdat het brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc) het gevoel had dat veel filmmakers zich er niet van bewust zijn dat het internet voor filmmakers zoveel meer te bieden heeft dan alleen maar het online vertonen van je film ben ik voor hen op onderzoek uitgegaan. De centrale vraag in mijn scriptie: hoe kunnen Nederlandse filmmakers inspelen op de nieuwe mogelijkheden die internet biedt binnen de productie-, distributie- en vertoningscyclus van films? Deze mogelijkheden heb ik letterlijk in kaart gebracht. Dit door filmmakers te interviewen die al bezig zijn om op eigen wijze de mogelijkheden van internet volledig te benutten.
Resultaat
Bekijk de metrokaart voor een overzicht van de nieuwe mogelijkheden.
Grappig genoeg lijkt dit verder te gaan dan alleen maar het “benutten” van de mogelijkheden van internet. Er lijkt een heel nieuwe systeem van film maken aan te kleven.
Zoals Joris Hoebe, CEO en oprichter van Suitcase Cinema ook zegt:
“Vroeger was het heel normaal dat je als schrijver twee jaar op een kamertje zat plannen te schrijven. Dan ging je geld zoeken en als je dat dan vond ging je je film maken. Was de film af, dan ging je promotie plegen. Nu is dat eigenlijk helemaal omgedraaid. Eerst promotie voor je project en dan je film gaan maken. Voor heel veel traditionele producenten is dat ontzettend ingewikkeld en super eng terwijl ze eigenlijk geen keuze hebben. Vroeger was het veel unieker dat er een film werd gemaakt, maar tegenwoordig maakt iedereen films en video’s. Om daar tussen op te vallen moeten je plannen steeds beter worden en je idee origineler. Daarbij wordt goede marketing steeds belangrijker.”(Hoebe, 2011)
In een volgende blog ga ik verder in op deze nieuwe manier van film maken en hoe dit in verband staat met de “metrokaart” die ik hier heb genoemd.
Kim Kabbedijk, stagiaire bkkc
Kim Kabbedijk
in Tilburg