Afgelopen maart werd Dutch Game Garden Breda officieel geopend. Een van de vier deelnemende gamestudio’s is SassyBot. KONKAV sprak een van de oprichters Tino van der Kraan.
Aanjager
Dutch Game Garden wil de Nederlandse gameindustrie aanjagen en ondersteunt daarom onder andere startende gamedevelopers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht en sinds kort is er dus een kantoor geopend in Breda. Gamedesigner Tino van der Kraan is blij met de komst van Dutch Game Garden naar Breda. Twee jaar geleden studeerde hij af. Al tijdens zijn studie startte hij samen met programmeur Elwin Verploegen SassyBot Studio. ”We zijn begonnen met het maken van veel prototypes, kleine spellen om te kijken welke aansloegen bij het publiek”.
Succes
Een van die prototypes was het spel Fragments of Him. Van der Kraan en Verploegen maakten de eerste versie in 72 uur tijdens een gamejam. Het verhaal werd geschreven door narrative designer Mata Haggis. ”Hij gaf les op onze opleiding en we wilden hem er heel graag bij hebben. Gelukkig was hij enthousiast. En nog steeds werkt hij in de avonduren mee aan de ontwikkeling van de game.”
Het spel sloeg direct aan, bijna 60.000 mensen hebben het prototype gespeeld, en inmiddels werkt SassyBot fulltime aan de ontwikkeling van Fragments of Him. Dit is mogelijk omdat SassyBot een subsidie van het Mediafonds op zak heeft om het spel verder te ontwikkelen en uit te brengen. „We hoopten het spel dit jaar nog te kunnen uitbrengen, maar ik denk dat het begin 2016 wordt." Tot die tijd kun je tien minuten spelervaring beleven via deze site.
Boeiende ervaring
Fragments of Him is geen doorsnee spel. De speler ontdekt al snel dat de ’him’ uit de titel is omgekomen. Aan de hand van de achtergebleven personages ga je vanuit verschillende perspectieven mee in het verwerkingsproces. Van der Kraan: ”De beste omschrijving is volgens mij dat het een ’compelling experience' is. Een boeiende ervaring die mensen echt beweegt. Normaal wordt een spel beoordeeld op spanning en vertier, maar dit spel is meer zoiets als een drama film. Het spel heeft ook vermaak als doel, maar op een andere manier.”
Trend
Volgens Van der Kraan is het spel onderdeel van een trend. Vergelijkbare spellen zijn Gone Home en Heavy rain waarbij je net als in Fragments of Him stukje bij beetje ontdekt wat zich heeft afgespeeld. ”Er komt geen schietpartij aan te pas. De spellen gaan over universele gevoelens als gemis, hoop, ergens willen thuis horen. De basiselementen van een goed verhaal zijn altijd hetzelfde. We proberen dat op de beste manier te implementeren in het spel.”
SassyBot probeert verhaaltechnieken die zich al bewezen hebben te combineren met nieuwe technieken zoals motion capture. ”We moeten nog uitproberen of dit echt werkt, maar ik denk dat het bijdraagt aan de beleving voor de speler. Ik zie bij andere games hele sterke verhalen, maar de karakters worden niet zo duidelijk in beeld gebracht, dat kan beter.”
Meer weten over het spel? Ga naar fragmentsofhim.com