Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal: Jelle van Meerendonk.
Naam: Jelle van Meerendonk
Opleiding: Master Animation AKV|St.Joost Breda
Beroep: artist
Huidige werkplek/studio: Freelancer
Website: http://www.jellevsdino.nl
Facebook: x
Instagram: https://www.instagram.com/jellevsdino/
Twitter: https://www.twitter.com/jellevsdino
Vimeo: https://www.vimeo.com/jellevsdino
“Making films is a pleasure for me. Many of my friends are directors and it’s very heavy work for them, they suffer a lot. I don’t suffer.” (François Ozon)"Animatie draait voor mij om de kick van de beweging. De fascinatie begon bij m’n allereerste analoge line-test: ik fotografeerde 8 tekeningen één voor één achter elkaar. Op het scherm zag ik de stilstaande beelden tot leven komen in een ruwe beweging op een flikkerende achtergrond. Blokkades verdwenen en realiseerde de onbeperkte mogelijkheden van de beweging. Het medium film heeft ook ongelimiteerde grenzen. Hierdoor kan ik een eigen universum creëren; die bestaat dankzij de kracht van de cinema. De constante drang om films te maken komt omdat ik geloof in een expliciet verhaal met daaronder abstracte situaties; spelen met gevoelens die onverklaarbaar zijn om te verwoorden."
“Life is a 24/7 movie. There are billions of ideas swimming around, you just have to catch them.” (David Lynch)"Je kunt verschillende ideeën bij elkaar proppen, maar hoe houd je ze dan bij elkaar? Ik zie de ideeën als losse puzzelstukjes. Als beginpunt in mijn proces start ik met een visueel beeld, wat van alles kan zijn. Vervolgens stel ik vragen over het beeld en probeer ik het tegenovergestelde te vinden. Neem bijvoorbeeld een cactus: het is stekelig en hard. Het tegenovergestelde hiervan: een ballon. Een cactus steekt, een ballon is zacht en fragiel. De dynamiek tussen die twee uitersten is interessant - hiermee kun je oneindig veel situaties creëren. Om de puzzelstukjes goed vast te maken en diepgang te geven gebruik ik mijn eigen interesses en fascinaties waardoor het persoonlijker wordt. Zodra alle stukjes juist in elkaar klikken ontstaat er een universum. Om verschuiving te voorkomen, bedenk ik spelregels en wetten die hierin gelden. Het cruciaal om deze te volgen; het brengt een geloofwaardige samenhang in het geschapen universum."
“Research for me is part of the learning process. No one else could do it for me.” (Charlie Kaufman)"Iedereen is uniek en heeft een eigen manier van onderzoeken. Het is belangrijk dat je je bewust wordt van je eigen proces. Ik ben visueel ingesteld en voor mij helpt: heel veel maken, constant blijven experimenteren. Korte animatie testen, verschillende technieken uitproberen. Hierin ook fouten durven te maken en incomplete scenes maken. Kritisch terugkijken wat je gemaakt hebt en alleen de juiste bagage meenemen. Bij No Man’s Bush heb ik het verhaal opzettelijk heel eenvoudig gehouden zodat ik al mijn focus op de animatie en tekenstijl kan houden. Het doel van de film is een persoonlijk stijl eigen maken. Elke film wil ik een nieuwe stap zetten en mezelf niet herhalen."
Making of No Man's Bush (kort): https://www.dropbox.com/s/jw7wzrj25z0mf51/Making%20of%20No%20Man%27s%20Bush.mp4?dl=0
Showreel video: https://vimeo.com/190697188