Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal: Marsha Onderstijn.

Naam: Marsha Onderstijn

Opleiding: AKV|St.Joost, Bachelor Animation

Beroep: 2D-Animator

Huidige werkplek/studio: Ka-Ching Cartoons

Website: www.marshaonderstijn.com

Facebook: www.facebook.com/marshaonderstijnanimation

Twitter: @marshanimation

Vimeo: https://vimeo.com/user12224903

Animator Marsha Onderstijn studeerde af aan het AKV|St.Joost in Breda, waar ze zich specialiseerde in 2D-animatie. Sinds haar afstuderen in 2012 werkt ze als freelance animator en storyboard-tekenaar. We vroegen Marsha te reageren op de volgende drie quotes:

  “It’s a bit like doing a sport! That’s an interesting parallel to making movies: you better keep bouncing the ball or you will die.” (Ridley Scott)  

"Ik heb in producties gewerkt waar het inderdaad soms zo voelt. Je moet blijven doorgaan en doorbikkelen, want anders dreigt alles in duigen te vallen: er is altijd een strakke deadline, en elke vertraging of tegenslag heeft een domino effect voor alle andere afdelingen binnen die productie. Het houdt je op je tenen, en je moet je focus blijven vasthouden, blijven samenwerken, blijven communiceren. Binnen zo'n productie werken is intens, zwaar, spannend, maar ook leerzaam. En natuurlijk enorm gaaf als het dan allemaal lukt en uiteindelijk af is!

Als ik daarentegen aan mijn eigen projecten werk, alleen of in een klein team, dan is alles veel relaxter. Ik weet wat ik kan en hoeveel tijd ik nodig heb, en omdat ik alleen voor mezelf verantwoordelijk ben, is er ook geen druk."

“I have had a good upbringing because I don’t feel entitled. I feel like I’ve taken the same amount of success as a lot of other people are given but I’ve taken it and I appreciate it but I don’t feel entitled, I don’t feel like I deserve things, I feel like I deserve them as much as anybody else. I’ve earned them as much as anybody should. But I do think that being deprived of culture — which I think I was — is a problem. I think it’s a massive problem.” (James McAvoy)

"Ik ben juist opgevoed met kunst en cultuur. Mijn ouders waren in hun vrije tijd altijd bezig met films, muziek, dans, tekenen, schilderen en knutselen. Die waardering en liefde voor cultuur hebben ze ook op mij overgebracht en daar ben ik nog steeds dankbaar voor. Ik denk dat dat ook een grote rol heeft gespeeld in het feit dat ik animatie ben gaan studeren, omdat ik daar al op vroege leeftijd mee in aanraking was gebracht. Ik voel me daarom juist bevoorrecht dat ik ben opgegroeid in een situatie waar mijn familie, vrienden en leraren me altijd hebben aangemoedigd en gestimuleerd om mezelf te ontwikkelen als animator, los van of dat succesvol zou zijn of niet."

“Authentic is a silly word, really, it’s a bit like the word cool. Once you start talking about it, it becomes irrelevant.” (Róisín Murphy)

"Authenticiteit vind ik een vaag begrip, zeker in kunst. Iedereen wordt gevormd en beïnvloed door de cultuur, kunst en media om zich heen, of dat nu bewust of onbewust gebeurt. Dat maakt hen niet minder 'echt', of minder 'origineel'. Elke creatie is als het ware een gerecycled product van alle invloeden en inspiraties, door het filter van de kunstenaar. En daar is niets mis mee, dat vind ik juist mooi! Het interessante is dan juist om te kijken hoe iemand iets van zichzelf in zo'n creatie legt.

Dat hoop ik ook altijd te doen in mijn eigen werk. Ik ben me er van bewust dat wat ik maak beïnvloed word door mijn inspiraties, maar ik wil daar wel mijn eigen interpretatie aan meegeven. Of ik nu in opdracht of voor mezelf bezig ben, ik probeer altijd iets oprechts van mijzelf er in te verwerken."

The Life of Death: https://vimeo.com/154739710

Image
Image
Kunstloc Brabant Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant