Welke beloftevolle creatievelingen moet je in de gaten houden? Playgrounds en KONKAV vertellen het je! Maandelijks lichten we een eigenzinnige beeldmaker uit. Dit maal: Valerie Chang.
Naam: Valerie Chang
Opleiding: bachelor animatie aan het AKV|St.Joost
Beroep: animator / director
Huidige werkplek/studio: freelance
Website: www.teatales.com
Facebook: www.facebook.com/pepeluuseries
Instagram: www.instagram.com/teatalesstudio
Vimeo: www.vimeo.com/teatales
Valerie studeerde in 2014 af aan het AKV|St. Joost met haar animatie Pepe Luu. Haar film werd vertoond op filmfestivals wereldwijd en won meerdere nominaties en onderscheidingen. Haar regiedebuut was de korte animatiefilm The Wolves of Mangotown in 2017. Op dit moment werkt ze aan een geanimeerde serie. We vroegen haar te reageren op de volgende drie quotes:
“I’ve been a film buff genuinely about as long as I can remember.” (Alexander Payne)"Er is niets fijners dan 3 keer achter elkaar naar dezelfde film te gaan! Ik moet wel zeggen dat ik nog kind was toen ik dat deed, en dat dit misschien ook wel de reden was dat ik er zoveel plezier in had om steeds dezelfde film opnieuw te kijken. Het waren altijd geanimeerde films. Dit komt waarschijnlijk ook omdat die vaak op de markt worden gebracht voor kinderen, maar ook omdat ik gefascineerd was door animatie; of het nou op het grote scherm was of op tv. Nu ik volwassen ben, is mijn liefde voor animatie alleen maar groter geworden!"
“I try to stretch the boundaries or the perception of boundaries that we give ourselves.” (Iris van Herpen)"Binnen animatie is alles mogelijk, maar soms moet je binnen de gebaande paden werken. De wens om de grenzen op te rekken is altijd aanwezig. Misschien is de grens ietwat gebogen, of zijn ze iets langer dan verwacht. Ik ben me er altijd bewust van dat deze keuzes consequenties hebben, maar soms loont die extra moeite uiteindelijk. In ruil daarvoor ben ik een ervaring rijker en ontdek ik weer wat meer van mezelf. En op de lange termijn kan ik terugkijken op het project en zien dat die extra moeite zich heeft uitbetaald in de kwaliteit van het project. Maar soms is er gewoon niet zoveel bewegingsruimte. Bijvoorbeeld; als een scene in de storyboard veel camerabewegingen heeft en dit betekent dat deze scene veel tijdrovender is in de productiefase, is dat een probleem voor het hele team. Misschien is er een handzamere manier om hetzelfde of een soortgelijk effect te creëren? Als je niet vastzit aan één manier om het te doen, kun je altijd een andere creatieve oplossing vinden."
“And when everything is driven by profit, then films become a commodity or a comfortable product that doesn’t bother anybody and gets the most audience possible without… So that’s a dangerous state that we are in now. It’s only profit. I’m not naïve to think that it was different before. It’s always been like that, but now it is much more than ever.” (Alejandro Iñárritu)"We leven in een maatschappij waarin geld noodzakelijk is. Geld heeft macht, maar kunst ook. Mijn persoonlijke gedachte hierover is dat ik een manier wil vinden om deze twee te combineren. Ik wil films en series creëren die niet alleen leuk zijn om te kijken, maar die ook de kijker raken op een persoonlijk niveau - waarbij ik tegelijkertijd mijzelf creatief kan blijven uitdrukken. Of ik zou graag een manier vinden om te twee naast elkaar te laten bestaan. Dit jaar heb ik geëxperimenteerd met het zelf financieren van mijn korte film, ‘Where do babies come from?’. Alles heeft z’n voor- en nadelen, maar ik ben vastbesloten om een manier te vinden die werkt."
The Wolves of Mangotown: https://vimeo.com/254315081
Work in progress: Where do babies come from?: https://vimeo.com/281436820