Goud van Brabant: Onvergetelijke verhalen verbeeld door talenten van nu
Goud van Brabant is een multimediaproductie waarmee erfgoed dichter bij de Brabanders wordt gebracht. Want als je meer weet over het verleden, kijk je anders naar de wereld om je heen. Creatieve talenten, van amateurs tot professionals, zijn gevraagd om onvergetelijke verhalen van vroeger op eigen wijze te verbeelden. Niet alleen grote verhalen over onze bestuurlijke of bevochten geschiedenis, ons religieus erfgoed of de innovaties in Brabant. Maar juist ook de kleine, persoonlijke verhalen van Brabanders. Via het online platform van brabantserfgoed.nl en het tv-programma Goud van Brabant (vanaf 17 oktober wekelijks op Omroep Brabant) worden deze bijzondere Brabantse verhalen verspreid.
Creatief Talent
Voor het item Creatief Talent vertolken talentvolle makers op allerlei manieren – met film, fotografie, dans of animatie – verhalen uit de Brabantse geschiedenis. De twintig beste inzendingen kregen de kans hun idee uit te werken met ondersteuning van 1.000 euro en de begeleiding van een professionele coach. De maker van het beste filmpje won bovendien 3.000 euro voor een nieuw eigen project.
De betrokken coaches zijn:
-
Ruut van der Beele studeerde af als filmmaker aan de filmacademie in Brussel. Sindsdien is hij regisseur van korte films, series, documentaires, tv-programma’s en geeft hij diverse workshops. Enkele projecten die hij de afgelopen jaren gedaan heeft: De kunst van het boeren, In search of Europe, Ruutruutruut, Van hoempapa tot hardstyle, Art or Life en El Puente.
-
Mike Weerts studeerde in 2005 af aan de academie voor drama in Eindhoven. Daarna verhuisde hij naar Amsterdam om daar een acteercarrière op te bouwen. Hij speelde in diverse tv series, films en theatervoorstellingen. In 2015 produceerde hij zijn eerste speelfilm Of ik gek ben geregisseerd door Frank Lammers. Ze namen de film vrijwel helemaal op in Eindhoven. Mike besloot terug te komen naar Brabant en richtte A.S.O. Productions op met de ambitie om de AV sector in de Provincie Brabant een impuls te geven en daarmee talent een kans te geven zich hier te ontwikkelen.
-
Frank van Osch is producent en regisseur van documentaires en TV-series. Hij maakte o.a. de prijswinnende films Omdat wij mooi waren en Daten in de Dancing. Daarnaast coacht hij jonge filmmakers binnen Docwerk.
Van de twintig video’s worden er tien uitgezonden in het tv-programma dat vanaf 17 oktober te zien is op Omroep Brabant. KONKAV licht elke week twee filmpjes uit van het item Creatief Talent.
Nellie van Kol - dansproductie van Ellis van Veldhuizen
"Nellie van Kol was een vrouw met capaciteiten groter dan haar tijd. Ze was een feminist met de ambitie om meer ruimte te creëren voor de status van de vrouw. Als een vrouw in haar tijd kreeg ze niet de mogelijkheden om haar intellect optimaal in te zetten. In de strijd tussen haar verlangen naar emancipatie en de toenmalige maatschappij vond Nellie een uitlaatklep: ze begon te schrijven. In haar verhalen liet Nellie haar visie horen en maakte zij zich hard voor zaken die belangrijk voor haar waren, zoals de status van de vrouw en de kwaliteit van kinderliteratuur. Haar geschriften werden al snel populair. Ze zette haar carrière als schrijfster voort. Zo begon ze het feministische tijdschrift ‘De vrouw’ en schreef ze meerdere verhalen voor kinderen. Nellie van Kol was een inspirerende vrouw. Ze werkte aan de basis voor een betere toekomst voor kinderen en vrouwen en dat is iets wat geëerd mag worden. Daarom zou ik de kracht van haar verhaal graag willen omzetten in beweging. De beweging waar zij zo op had gehoopt, dat die komen zou.
Ik wil een dansfilm maken, waarin een vrouw uit de late 19e eeuw de hoofdrol speelt. Deze vrouw zal gaan verdwijnen in haar eigen belevingswereld. In deze belevingswereld ontmoet ze een meisje uit 2018, waarmee ze een duet zal dansen. Het duet begint in een van de verhalen die Nellie heeft geschreven. Daarna ontvouwt het duet zich in het decor van 2018, een tijd waarin het jonge meisje de vrijheid heeft die Nellie ook zo graag had gehad. Het meisje mag iedere educatie volgen en ieder beroep beoefenen dat zij wil, mede door de inzet van de vrouw die haar in het duet ondersteund: Nellie van Kol. De dansstijl zal hedendaags van vorm zijn waarbij het draait om de relatie tussen het verleden en heden, tussen oud en jong. Om het ondersteunen van elkaar."
Bekijk de productie van Ellis van Veldhuizen:
De Ontmoeting - docu van Ellen van Kempen
"Het centrale uitgangspunt van mijn documentaire idee was het ontmoetingscafé in het Franciscushuis in ’s-Hertogenbosch. Een plek waar ‘nieuwe’ en ‘ervaren’ Nederlanders elkaar kunnen ontmoeten. Dit café vindt plaats vanuit het gedachtengoed van Franciscus van Assisi: het creëren van een samenleving waarin iedereen een plaats heeft, er betrokkenheid voor elkaar is en we kwetsbaar en eerlijk durven zijn.
In mijn aangepaste concept-idee blijft het gedachtengoed de onderliggende basis en boodschap. Wel laat ik het ontmoetingscafé los. Dit omdat allereerst het café niet nodig is voor wat ik wil vertellen. Ten tweede omdat het café een variabele factor is waardoor ik afhankelijk ben van of er wel of geen mensen daar naar toe komen (op dit moment loopt de animo namelijk terug).
Mijn persoonlijke drive om de film te maken komt voort vanuit een persoonlijke geraaktheid. Al jarenlang verbaast en frustreert mij de vraag: waarom vragen we ons altijd af wat ‘nieuwe’ Nederlanders bij ons komen hálen? En waarom stellen we nooit de vraag wat ze ons komen bréngen? Dat zou een hele andere context opleveren waarbinnen we samenleven. En wat als we écht de verbinding met elkaar durven aan te gaan? Ik/wij als ‘ervaren’ Nederlanders en de ‘nieuwe’ Nederlanders. We weten allemaal dat wanneer getallen mensen worden dat er iets gebeurt. 100 vluchtelingen op een boot die kapseist brengt iets anders bij ons teweeg dan die ene foto of dat ene verhaal van die ene vluchteling die vertelt dat zijn drie gezinsleden zijn omgekomen tijdens de bootreis. Dan krijgt het getal drie een gezicht en komt het verhaal bij je binnen.
Ik wil bewerkstelligen dat we ons openstellen, ons kwetsbaar opstellen en echt contact maken. En vervolgens te kijken wat dat met ons doet. Wat dat ons brengt. Ik wil een filmische setting creëren waarbij een ‘nieuwe’ Nederlander een ‘ervaren’ Nederlander de ontmoeting aangaan. Ze ontmoeten elkaar op een locatie die ingericht is als set. Er staan lampen, etc. Eventueel is er een tweede camera zichtbaar. We filmen het totaalplaatje waarin je ziet dat het om een setting gaat. Dit laat ook de kwetsbaarheid van de personen zien. Binnen deze setting vindt een authentieke ontmoeting plaats.
De ‘nieuwe’ Nederlander weet grotendeels wat er van hem gevraagd wordt. Vooraf heb ik een aantal gesprekken met hem/haar gehad. Ik heb hem gevraagd om vanuit zijn persoonlijke verhaal, levensgeschiedenis, ervaringen te delen. Hiervoor neemt hij drie dingen mee; een voorwerp of een foto of een brief of… Deze drie dingen neemt hij mee de ruimte in. Hij geeft ze een plek in de ruimte en gaat erbij zitten. De ‘ervaren’ Nederlander heb ik gevraagd mee te doen aan dit filmproject dat gaat over nieuwe Nederlanders en erfgoed. Hij weet dat we alles opnemen en dat er een ontmoeting plaatsvindt. Hij weet niet wat de ontmoeting inhoudt. De ‘nieuwe’ Nederlander vertelt aan de hand van de drie dingen wat ze voor hem betekenen, welk persoonlijk verhaal erachter zit. Hiermee komen we in fragmenten te weten wie hij is, wat zijn geschiedenis is en wat hij meeneemt naar ons. Het verhaal is dusdanig persoonlijk dat de ‘ervaren’ Nederlander er vanuit zijn openheid en kwetsbaarheid mee geconfronteerd wordt. Wat gebeurt er dan? Hoe reageert hij? Waar wordt hij geraakt? Waar ontstaat er weerstand? Of waar ervaart hij verbinding doordat een eigen levenservaring wordt aangeraakt. Voor beide Nederlanders is de situatie iets buiten hun comfortzone. En dit maakt hen kwetsbaar. Toch biedt de setting die we creëren voldoende veiligheid.
Ik ben nu in de researchfase. Het belangrijkste is het vinden van ‘nieuwe’ Nederlanders met wie ik in gesprek kan gaan en hun verhaal kan horen. Welk verhaal hebben zij te vertellen? Wat willen zij delen over zichzelf? Welke gebeurtenissen zijn tekenend voor wie ze zijn? Misschien heb ik meerdere mensen te filmen en kies ik uiteindelijk voor persoon en zijn ontmoeting(en). In eerste instantie kies ik er niet voor om fragmenten van meerdere ‘nieuwe’ Nederlanders in de film te verwerken. Het gaat niet om de verschillen tussen de verhalen en de mensen, het gaat om ’n verhaal van ’n persoon. Wel onderzoek ik of het binnen de vorm interessant is om met meerdere ‘ervaren’ Nederlanders te werken. En dat ik hun reacties door elkaar snijdt. Wat doet het verhaal van ’n persoon met meerdere mensen."