Tot voor kort was hij consultant, maar inmiddels mag hij zich professioneel natuurfilmer noemen. Dit is het droomscenario van Cees van Kempen.

"Ik sta op het pontje over het Haringvliet, dus als de verbinding wegvalt dan weet je waar het aan ligt.” zegt Cees van Kempen. "Ik heb net gefilmd bij een beverburcht. Ik kan het gepiep van de jongen in de burcht al horen en het mannetje komt steeds met takken aanzwemmen. Ik verwacht dat de jongen nu elk moment voor het eerst naar buiten kunnen komen.”
Dat is het moment waar van Kempen op wacht. Een natuurfilm maken is een lastig proces. De natuur laat zich tenslotte niet leiden door een scenario. "Het is balanceren tussen de verhaallijn die je bedacht had en zorgen dat je je er niet aan vastpint. Ik was vorige week in Limburg langs de Roer een zwaluwkolonie aan het filmen. Plotseling zakte de hele oever in. Heel dramatisch voor de zwaluwen die in de oever nestelden, maar voor mijn film is het natuurlijk geweldig als zoiets gebeurt. Dat krijg je van tevoren niet verzonnen.”

Van Kempen maakt de beverfilm als onderdeel van een driedelige serie in opdracht van de VARA. De andere twee films gaan over de valk en de ijsvogel. Heel bijzonder, want pas eind vorig jaar stopte hij met zijn werk als consultant om zich volledig te richten op het professionaliseren van zijn hobby.

IJsvogels
Het begon met ijsvogels. Al jaren filmde van Kempen de snelle vogeltjes met zijn Sony handycam. Hij had wel de ambitie om een keer een echte natuurfilm te maken, maar geen idee hoe hij dat moest aanpakken. Tot hij in het plaatselijke krantje van zijn woonplaats Steenbergen een berichtje zag. De gemeente was voor een internationaal project op het gebied van biodiversiteit op zoek naar een dier dat als ambassadeur voor de gemeente zou kunnen dienen. Van Kempen wist: Dat moet de ijsvogel worden en ging goed voorbereid naar de gemeente. Zijn presentatie maakte indruk en Van Kempen kreeg de opdracht om een relatiegeschenk te produceren. Het boekje met foto’s en een dvd over de ijsvogel werd een groot succes, ook de Vogelbescherming nam 800 stuks af.

Nu hij iets had om te laten zien was het makkelijker om aan tafel te komen bij opdrachtgevers. "Heel gek, ineens ben je iemand die serieus wordt genomen. Ik had mezelf twee jaar gegeven om een goed product te maken en mezelf in de markt te zetten, maar voor ik het wist kreeg ik een contract aangeboden door Terra Mater, een groot Oostenrijks productiebedrijf gespecialiseerd in natuurfilms. Ik ben er niet op in gegaan, er was niet echt een goede klik. Ondertussen had de VARA mijn werk ook gezien en niet veel later had ik een opdracht voor het maken van drie films van een uur.”

Onderhandelen
Van Kempen heeft geen tijd om zijn werk als consultant te missen, maar de ervaring kan hij goed gebruiken. "Ik denk dat ik tijdens onderhandelingen met opdrachtgevers steviger in mijn schoenen sta dan veel van mijn collega’s. In Hilversum doen ze het voorkomen alsof er nergens geld is en alsof je blij mag zijn dat ze met je aan de slag willen. Maar als je weet dat je een uniek product of talent te bieden hebt, is het andersom precies hetzelfde: zij mogen blij zijn dat ze met jou aan de slag mogen. En dat bedoel ik niet arrogant, het gaat erom dat je zulke gesprekken kunt voeren vanuit een volstrekt gelijkwaardige positie. Daar moesten sommige gesprekspartners bij de VARA wel even aan wennen.”

Eind 2015 moeten de drie films opgeleverd worden bij de VARA. "Ik gun mezelf vanaf dat moment de rust om te kijken waar ik dan sta. En ik heb me voorgenomen om daarna de tijd te nemen om de films in het buitenland te verkopen. De VARA heeft namelijk alleen de Nederlandse rechten, ik heb ze voor de rest van de wereld!”

Klik hier voor de website van Cees van Kempen
Klik hier voor een interview met Cees van Kempen door het VARA radioprogramma Vroege Vogels

Meike van Zandvoort Meike van Zandvoort

Meike van Zandvoort