Nieuwe Filmers organiseert in 2016 vier filmcafés, met gasten uit de filmsector die hun ruime ervaring in verschillende onderwerpen met ons delen. In het 1e filmcafé: Hoe geld te verdienen met filmmaken én je eigen korte film te financieren?
Bij het eerste Nieuwe Filmers Filmcafé van 2016, op 18 mei in het Mariapaviljoen in Den Bosch, gaf programmeur en distributeur Wouter Jansen (Some Shorts / Go Short Nijmegen) inzicht in de financiering en distributie van korte films. Onze tweede gast Creative media producer Cariola van Beek vertelde hoe hard bedrijven en reclamebureaus op zoek zijn naar sterke en originele filmideeën voor commercials.
Cariola van Beek over storytelling en vlogs
Het is een hot topic tegenwoordig: storytelling om een product of dienst betekenis te geven en zo aantrekkelijk te maken voor klanten. Als marketeer of reclamebureau moet je er iets mee. Dus, als het aan creative media producer Cariola van Beek ligt, heb je als filmmaker goud in handen als je storytelling goed weet toe te passen.
Wanneer Cariola voor een reclamespot een filmmaker zoekt, screent ze showreels van makers. Voor haar is het een pre als deze zowel technisch als inhoudelijk overtuigen, en de filmer een netwerk van acteurs meebrengt. Een goed verhaal moet in de basis in één plaatje te vertellen zijn, en het draaien moet efficiënt zijn. De boodschap moet helder zijn, en het merk onthouden worden. Denk aan de viral video ‘liquid mountaineering’. “Iedereen wil die schoenen, het werkt!” En vlogs waarin de kernwaarden van een bedrijf zichtbaar worden, zoals making of video’s naar een event toe.
Er moet veel, het moet snel en het moet goedkoop. Wie alles kan, zowel filmen als internetcontent (een verhaal) bedenken, zit snor: hier is veel vraag naar vlogs bij reclamebureaus. “Bied je aan!” roept Cariola. “Veel bedrijven hebben (korte) films nodig en reserveren er geld voor. Laat wel zien dat ze op je kunnen bouwen en dat je goed werk levert. Bouw dus eerst iets op door bijvoorbeeld stage te lopen bij een reclamebureau.”
Hoe kom je bij een commerciële partij terecht? “Stel jezelf de vraag ‘welke klant past bij mij?’. Ontdek wie de marketingmensen achter bijv. Wehkamp zijn. Check bij welk reclamebureau Unilever zit. Vertel wie je bent en wat je kan. Je bent je eigen marketingproduct! Je moet dus vraag creëren en concreet zeggen wat je kunt, zodat je de kans krijgt jezelf te bewijzen.” Hoe ga je zo’n gesprek dan aan? “Zeg wat je voor dit bedrijf kunt betekenen, in relatie tot wat ze nu al doen. Zeg dat je bepaalde content mist, adviseert dit vaker te laten zien, en dat jij dat kunt maken voor hen. Dat je de enige bent die dit op deze manier kan maken! Doe vooral iets wat dicht bij je ligt, maar wat wel commerciële waarde heeft. Heb je een idee op de plank liggen dat te maken heeft met natuur of homeopathie, ga daar een natuurwinkel bij zoeken, zoals De Tuinen.”
Blijf dus ook vooral je eigen ding doen. Met het commerciële ernaast. “Je leert schijven, kunt dingen maken die je vet vindt, en houdt genoeg vrije tijd over voor je eigen films. Soms wordt iemand ingehuurd juist omdat de opdrachtgever weet dat die met een mooi eigen project bezig is; de gunfactor!”
Ben je nog niet klaar voor een grote partij, begin dan bij een reclamebureau waar je ingebed wordt in het team, zegt Cariola. “Of een productiemaatschappij die werkt met jong talent waar zij iets in zien. Help mee met afstudeerfilms van de Filmacademie zodat je mensen leert kennen die uiteindelijk bij grote productiemaatschappijen gaan werken. Of begin een collectief waarmee je naar reclamebureaus stapt, met een website waarmee je vindbaar bent en duidelijk maakt dat je er bent. Zo kun je een compleet pakket aanbieden.
...
Wouter Jansen over succes bij fondsen en festivals
Wouter Jansen ziet als programmeur van Go Short Nijmegen en distributeur van Some Shorts zo’n 800-1000 shorts per jaar. Hij werkt met nieuwe talenten die potentie hebben voor vertoningen op buitenlandse filmfestivals. Hoe maak je meer kans om er gescreend te worden? “Ga na hoe je film in het werkveld staat, wat je stijl is, en hoe je een platform voor jezelf en je film creëert. En leer waar een short aan moet voldoen. Houd rekening met Engels als voertaal of met ondertitels, en maak je short niet te lang. Ontwikkelen van karakters hoeft niet. En, houd in gedachten: een festivalprogrammeur die kiest voor een 10 minuten film kan daardoor twee 5 minuten films niet selecteren.”
“Als je weet wanneer je film af zal zijn, kun je bepalen op welke filmfestivals je mikt. Ga hen mailen. Maak verschillende versies indien nodig, want bijvoorbeeld de maximale lengte van films in de hoofdcompetitie van Cannes, is 15 minuten. Soms moet je filmvertoning een première zijn; als je mikt op Cannes, ga je film dan niet op het Nederlands Film Festival vertonen. Maar als men uiteindelijk nee zegt, wat dan? Zorg dat je alvast ingangen bij verschillende plekken hebt en bepaal je stappenplan. A-film kiest uit 5000 films jaarlijks 40 films die ze distribueren. Mik je hierop, of wil je gewoon een leuke eerste première?
Er is veel geld beschikbaar voor films, je moet het alleen weten aan te boren. “Er zijn rijke families die fondsen en banken beheren. Filmmakers zonder track record kunnen vaak maximaal €30.000 aanvragen bij fondsen. Als je ervoor kiest je hele film in dezelfde regio te draaien, zijn lokale bedrijven en omroepen vaak erg geïnteresseerd. Er bestaan residentieprogramma’s in het buitenland waarbij je aan je scenario kunt werken. Sommigen financieren hun volgende film met de fee van een festival waar hun vorige film draaide. Als je een prijs wint bij een festival, kun je daarmee soms een jaar lang werken. En als je in opdracht gaat werken, helpt zo’n prijs je ook: een klant wil graag werken met mensen die succes hebben. Uiteindelijk gaat het erom dat veel mensen je film gaan zien en je daarna, daardoor, zouden kunnen benaderen.”
Ook Wouter onderstreept, net als Cariola: “Leg eerst een portfolio en netwerk aan, waarbij het niet meteen om geld gaat. Je moet meters maken. Je kiest voor een vak met veel vrijheid, en dat betaalt niet meteen. Soms moet je een beetje ontrouw aan jezelf zijn, zodat je ook andere dingen kunt maken. Stel je soms dienstbaar op tegenover wat je gaat maken, en daarmee ook tegenover jezelf.”