Op de filmset bestaan veel onzichtbare beroepen. Een ervan is de make-up artist. KONKAV sprak Kim Laanbroek over haar werk.
Grimeur
Ze deed een pittige driejarige opleiding tot allround grimeur in Roosendaal. “Maar ik zeg altijd make-up artist. Bij grimeur denken mensen toch snel aan theater en als je zegt visagist, dan doe je jezelf tekort omdat visagie zich niet bezighoudt met special effects. Ik ben met maar twee anderen afgestudeerd, de lat lag heel hoog. Maar dat was juist fijn. Hierdoor ben ik echt gedrild om heel secuur te werken.”
Film
Aan de slag bij een grote filmproductie, dat zou ze wel heel graag willen, vertelt Laanbroek. “Vooral de special effects vind ik tof.” Ze zou er zo voor naar Amerika verhuizen. “Ik kan overal werken, heb klussen van Antwerpen tot Amsterdam. Ik ben niet zo gebonden aan een land.”
Bovendien komen filmproducties soms naar je toe. Zoals laatst met de film J. Kessels, de verfilming door regisseur Erik de Bruyn van het cult-boek J. Kessels the Novel van schrijver P.F. Thomése. Voor de opnames in Tilburg en omgeving zocht de producent een Brabantse make-up artist. Kim greep haar kans en deed, samen met een collega, de make-up van de figuranten. “Een heel leuke ervaring. Je kan veel leren van mensen uit het vak. Dus werken op zo’n set is geweldig.”
Bijblijven
Het vak van make-up artist is voortdurend in ontwikkeling. Een goede opleiding is heel belangrijk, evenals talent en gevoel voor kleur en vorm, maar je moet daarnaast zorgen dat je op de hoogte blijft van de nieuwste technieken. “Het is een klein wereldje, er worden veel tips uitgewisseld als je elkaar tegenkomt. Er staan ook veel tips en trends in het mooie vakblad Make-up Artist Magazine. En er is een vakbeurs in Londen, IMATS waar je veel mensen uit het vak ontmoet.”
Techniek
Volgens Laanbroek realiseren opdrachtgevers zich vaak niet wat er allemaal komt kijken bij het vak. Dit is een belangrijke reden voor de grote hoeveelheid foto’s op haar Facebook pagina. “Als ik bijvoorbeeld een neus moet maken die realistisch is weggewerkt in een gezicht, dan zit daar een heel proces achter. Je moet er technisch over nadenken, een mal maken, allemaal dingen die tijd kosten. Door mijn Facebook pagina geef ik inzicht in zo’n proces, zodat opdrachtgevers minder schrikken van de kosten.”
Breed beroep
Specialisatie binnen het vak komt voor, maar de meeste make-up artists halen hun inkomen uit een grote diversiteit aan opdrachten. Behalve voor film en televisie werkt Laanbroek ook als bodypainter, doet ze bruidsmake-up en is ze bezig met het opzetten van een workshop voor particulieren. “Ik kreeg zoveel vragen van vrouwen over hoe ze zich het beste konden opmaken, dat het niet te doen was om alle vragen persoonlijk te beantwoorden. Dus toen was een workshop snel bedacht. Mijn werk is heel gevarieerd. Ik doe alles van wonden tot pruiken opkappen. Als ik mijn eigen tijdlijn bekijk op Facebook dan denk ik vaak: Oja, dat heb ik ook al gedaan!”
Meer weten over het werk van Kim Laanbroek? Kijk dan op haar site.