KONKAV organiseert dit jaar de tweede KONKAV connects samen met de werkplaats voor documentaire makers DOCwerk en RAK – Ruimte Audiovisuele Kunsten in de WillemII Fabriek.
Donderdagmiddag 9 april staat in het teken van geluid en sound design. Vaak een ondergeschoven kindje voor filmmakers, terwijl geluid natuurlijk essentieel is voor je film. Vier professionals geven interactieve lezing over geluid en sound design. Met Dyane Donck, Olivier Nijs, Hans Timmermans en Peter van Houten.
9 april | 12.00-17.00 | incl. lunch en borrel | 25,- euro
aanmelden kan hier
ProgrammaDyane Donck gaat dieper in over de rol van geluid in film. Geluid kun je natuurlijk ondersteunend gebruiken in je verhaal, maar geluid kan werkelijk ook een extra karakter zijn in je film.
Dyane Donck is componist en geluidskunstenaar. Donck initieert vaak eigen projecten en werkt graag samen met andere disciplines. Ze maakte veel tapestukken o.a. voor NPS en VPRO radio. De laatste jaren componeert zij voor instrumenten, maar vrijwel altijd in combinatie met elektronica en/of soundtrack. Onlangs maakte zij bijvoorbeeld de tapecompositie ‘2 Poems & 72 Sounds’ i.o.v. Worm voor de 32 speaker installatie Soundpiece op het Doelenplein Rotterdam en de voorstelling ‘Sex Sleep Eat Drink Dream’ (uitgevoerd door cello, viool, drums, bas, gitaar, zang, elektronica, wijnglazen), waarin pop-, gecomponeerde muziek en soundscapes samen met video een geheel vormen.
Daarnaast is Donck als docent verbonden aan academie St. Joost in Breda en Den Bosch en aan de faculteit Kunst, Media en Technologie van de HKU in Hilversum.
Olivier Nijs vertelt meer over geluid als specialisme in de audiovisuele sector en wat deze experts toevoegen aan je filmcrew.
Olivier Nijs is geluidsman. Al tijdens de kunstacademie had Nijs een fascinatie voor geluid. Later is de liefde voor geluid via de geluidskunst terecht gekomen bij de toegepaste geluidstechniek. Door onder andere zijn zeer brede ervaring met het maken en opnemen van muziek en geluid is hij inmiddels een gewaardeerde geluidsman. Hij werkt voor televisie en reclamebureaus, maar ook voor Brabantse documentairemakers als Ellen van Kempen, Dré Didderiëns en Jenny van den Broeke. Hij was tevens geluidsman voor fictiefilm De Kleinzoon van Jan van Gorkum (zie trailer).
Daarnaast maakt Nijs ook vrij werk, waarbij een zo zuiver mogelijke beleving van geluid de rode draad vormt. De thematiek in deze conceptuele werken is vaak ontleend aan zijn fascinatie voor tijd- en tijdsbeleving en de beperkingen van onze zintuigen. Voor veel van de projecten heeft hij eigen softwareapplicaties ontwikkeld om de opnames en bewerkingen mogelijk te maken.
Hans Timmermans gaat dieper in op de technische aspecten van geluid en de afstemming tussen filmmaker, sound designer en producent.
Timmermans is electronisch muzikant, sound designer en componist. Hij schreef onder meer muziek voor danstheater, tv-series en exposities. Hij werkte samen met Peggy Olislaegers (productie 'Bugelfrei 'en de theaterproductie 'Nest') en Connie Janssen. Samen met Lady Aïda maakte hij de remix voor The Ripplets en componeerde hij muziek voor de tekenfilm / poppenanimatie 'Eefje Wentelteefje' (VPRO, Villa Achterwerk). Op dit moment wordt zijn solowerk gebruikt voor documentaires en Amerikaanse televisie programma's op VH1, Discovery Channel, National Geografics, A&E, Scifi Channel, HBO documentairies, Fox en MTV.
Tot slot zal onafhankelijk filmmaker Peter van Houten je meenemen in zijn werkproces. Van Houten doet alles zelf, ook het geluid. Waar loopt hij tegenaan en hoe doet hij dat?
Peter van Houten maakt experimentele documentaires. Zijn karakters volgt hij jarenlang waardoor hij een bijzondere band opbouwt. Zijn laatste film La Vie de Jean-Marie eindigde op de vierde plaats in de publiekspoll van het International Film Festival Rotterdam als beste Nederlandse film.
La Vie de Jean-Marie is een excellente vorm van cinema vérité en het is tevens een feelgood movie. Jean-Marie is de oudste zoon van een groot gezin, waarvan de Nederlandse vader in 1948 een berg kocht in de Franse Pyreneeën. Daar is hij nu pastoor van 25 dorpjes.
Jean-Marie spreekt over de brutale afwijzing van zijn grote jeugdliefde in het dorp Olette, over zijn daarmee gepaard gaande acceptatie van het priesterschap en over zijn spirituele liefde op latere leeftijd voor zijn buurvrouw. Met zijn eenvoud, openhartigheid en humor weet hij ons te beroeren. Op zijn 75ste levensjaar neemt hij een drastische beslissing en laat iedereen in verbijstering achter.