Toon je werk aan het TextielMuseum, Eindhoven Museum, Museum voor Religieuze Kunst, het Biesbosch MuseumEiland en het Gemeentemuseum Helmond. Deze speciale zesde editie van show & tell biedt je de mogelijkheid om een nieuw type opdrachtgevers te ontmoeten, na te denken over eigen toegepast werk specifiek voor een museumomgeving en een nieuw netwerk aan te boren.
Voor de speciale editie van show & tell op 10 mei brengt KONKAV je in contact met Brabantse musea! Binnen musea zijn audiovisuele toepassingen een steeds prominentere rol gaan spelen. Voor niet alle musea is dit een vanzelfsprekendheid: av, wat moet je er mee? Binnen andere musea zijn av-toepassingen een integraal onderdeel geworden binnen expositie en communicatie. Zij zijn juist op zoek naar meer innovatieve av-toepassingen zoals virtual reality.
Bij show & tell krijgen film- en av-makers de gelegenheid om op een informele manier hun showreel te presenteren en kennis te maken met potentiële opdrachtgevers. Op 10 mei brengt KONKAV je in contact met musea die je graag regionaal talent willen ontmoeten en die nieuwsgiering zijn naar de mogelijkheden van av. Aan de maker de kans om te inspireren met het eigen werk middels een showreel en om met musea het gesprek aan te gaan over av binnen een specifieke museale omgeving.
Film- en av-makers vanuit alle disciplines zijn welkom! Van animatoren tot documentairemakers, van videokunstenaars tot fictiemakers. De museale toepassingen zijn eindeloos, denk aan uitleganimaties van complexe processen, trailers van tentoonstellingen, interactieve toepassingen als virtual reality en filmportretten.
Vanaf 9:30 uur begint de inloop. Na een kort welkom beginnen we om 10:00 uur stipt met de 1-op-1 gesprekken. Iedere maker zal met minimaal 3 musea in gesprek gaan, met een duur van telkens tien minuten. Dit duurt tot 12:40 uur. Aansluitend is er voor wie wil een lunch (inbegrepen in de prijs).
Film- en av-makers vanuit alle disciplines zijn welkom! Meld je aan en toon je werk.
textielmuseumHet TextielMuseum heeft al een goed netwerk van filmers van kunstenaarsportretten en artistieke films en is met name op zoek naar innovatieve vormen van audiovisuele communicatie voor exposities en voor educatieve doelstellingen. In welke vorm kan AV bijdragen aan een intensere beleving van het aanbod van het TextielMuseum? Aanwezig zullen zijn: Suzan Rüsseler (conservator Europees Textieldesign), Victoria Anastasyadis (junior curator) en Floortje de Boer (medewerker educatie).
Het TextielMuseum is een kennis- en expertisecentrum op het gebied van textiel met een eigen proeftuin: het TextielLab. Het lab is een gespecialiseerde textielwerkplaats en een open atelier waarin innovatie centraal staat. Nationale en internationale ontwerpers, architecten, kunstenaars en veelbelovende studenten worden hier begeleid door productontwikkelaars en technische deskundigen om de eindeloze mogelijkheden van materialen en technieken te ontdekken. De toegankelijke collectie, de uitgebreide bibliotheek, de evenementen, workshops en expertmeetings maken het aanbod compleet. Het TextielMuseum is een veelzijdige en belangrijke bron van inspiratie voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis en toekomst van textiel.
Het Eindhoven Museum vraagt zich af hoe het av zou kunnen inzetten om de collectie relevant te maken voor Eindhovenaren. Sinds de fusie tussen voormalig Museum Kempenland en HOME is de tentoonstellingslocatie Steentjeskerk afgestoten en beschikt Eindhoven Museum niet langer over een locatie om de circa 23.000 kunst- en culthuurhistorische objecten uit de stadshistorische collectie te presenteren. De collectie ligt in het depot en is alleen bij incidentele tentoonstellingen op tijdelijke locaties deels te bezichtigen. Eindhoven Museum wil ondanks het gebrek aan een vaste expositieruimte haar collectie zo toegankelijk en beleefbaar mogelijk maken voor het publiek. Aanwezig zullen zijn: Ward Rennen (directeur) en Nolwenn Sabau (hoofd collecties).
Eindhoven Museum is zo oud als het moderne Eindhoven. De plannen voor een stadshistorische collectie waren al rond, toen Eindhoven in 1920 samenging met de omliggende dorpen en de moderne industriestad Eindhoven werd. In 1932 werd Museum Kempenland officieel opgericht. Het legde zich toe op volkskunde, schilder- en beeldhouwkunst en religieus erfgoed uit Noord-Brabant. In 1982 ontstond vanuit de Eindhovense lerarenopleiding het initiatief om een ‘prehistorisch dorp’ te bouwen. Eind jaren negentig werd het park uitgebouwd met reconstructies uit de middeleeuwse geschiedenis van Eindhoven en ommeland. Medio 2012 fuseerden de stichtingen Historisch Openlucht Museum Eindhoven (HOME) en Museum Kempenland Eindhoven (MKE). De nieuwe naam was Eindhoven Museum (EM): één museum met twee collecties, die de geschiedenis, kunst en cultuur van stad en ommeland niet alleen laten zien, maar ook tastbaar en beleefbaar maken.
Het Museum voor Religieuze Kunst is momenteel vanwege verbouw- en herinrichtingswerkzaamheden gesloten. In de toekomstige presentatie wordt oud en nieuw filmmateriaal over het klooster en de omgeving getoond. Het museum oriënteert zich op de mogelijkheid om door middel van video's de kunstvoorwerpen beter verstaanbaar te maken voor het publiek. Aanwezig zullen zijn: Wouter Prins (conservator) en Henny Luijten (projectleider).
Het Museum voor Religieuze Kunst is gelegen aan de rand van Uden, in een deels bewoonde abdij met kruidentuin. Het bezit een bijzondere collectie, van laat-Middeleeuwse beeldhouwkunst tot hedendaagse kunst.
De expositie van het Biesbosch MuseumEiland is vorig jaar juni geheel vernieuwd met de nodige nieuwe av-presentaties. Op dit moment is het museum nog op zoek naar een aantal toevoegingen op educatief gebied gericht op bezoekers tot circa veertien jaar. Aanwezig zal zijn: Peter van Beek (directeur).
Het Biesbosch MuseumEiland belicht het verleden, heden en toekomst van de Biesbosch. De Biesbosch is ontstaan na de St. Elisabethsvloed van 1421 en een ongekende inspiratiebron voor kunstenaars, fotografen en culturele organisaties. Het museum laat vooral zien op welke wijze de mens vanaf die periode tot heden zijn brood in het gebied verdiende en door zijn handelen het uiterlijk van de Biesbosch heeft bepaald.
Het Gemeentemuseum kent twee locaties: het eeuwenoude kasteel (erfgoed) en de moderne Boscotondohal (kunst). De zolder van het kasteel is naast de keldergewelven het oudste en meest authentieke deel. Het museum wil na de grote herinrichting (afgerond in december 2016) als vervolgproject de zolders van het kasteel openen voor het publiek. Vooral de ruimten zelf staan centraal. Met multimediale vormen en technieken, eventueel ondersteund door objecten wil het museum hier het verhaal van de bewoners van het kasteel door de eeuwen heen vertellen. Ze gaan géén ingrepen doen of bouwelementen toevoegen. Kernwoorden: creatief, onverwacht, spannend, historisch kloppend zowel inhoudelijk als in beeld en geluid, voor jong en oud geschikt. Het museum zoekt een partij met creatieve ideeën die met hen bovenstaand plan kan ontwikkelen en uitvoeren. Die op de hoogte is van de nieuwste mogelijkheden in av-technieken en mogelijkheden binnen de financiële mogelijkheden van het museum.
Gemeentemuseum Helmond is een ontmoetingsplek in het centrum van de stad Helmond waar kunst en erfgoed bekeken, maar vooral ook beleefd wordt. Door middel van het vertellen van verhalen, een sterk educatief- en activiteitenprogramma (voor jong en oud) wordt kunst en cultuur tot leven gebracht. Aanwezig zullen zijn: Annette Wilde (educatie en projectleider exposities nieuwe kasteelpresentaties 2016) en Mariëlle van de Kerkhof (facilitair projectassistente).
Film- en av-makers vanuit alle disciplines zijn welkom! Meld je aan en toon je werk.