Voor de meeste filmmakers is virtual reality (VR) nog redelijk onbekend terrein, zeker ook voor makers die werken vanuit een documentair vertrekpunt. In de KONKAV connects op maandag 3 juli gaan we in op VR binnen documentaire. Hoe vertel je je verhaal met VR? Waar loop je als (documentaire)maker tegenaan als je aan de slag gaat met deze techniek? Wat zijn de valkuilen van VR, maar ook: wat valt er te winnen? We geven het woord aan de pioniers op dit nog onontgonnen gebied.
De ontwikkelingen binnen virtual reality zijn piepjong en veelbelovend. Documentairemakers wagen zich steeds vaker aan dit nieuwe medium. Immers: documentaires kunnen kijkers onderdompelen in een wereld die zij niet kennen, en virtual reality heeft de mogelijkheid daar nog veel verder in te gaan. Tijdens de KONKAV connects: VR= Very Real delen drie voorlopers op het gebied van VR in documentaire hun ervaringen.
VPRO en VRGeert-Jan Strengholt, concept ontwikkelaar en projectmanager bij VPRO Digitaal, vertelt over de ervaringen van de VPRO met diverse VR-producties. Het afgelopen jaar heeft de omroep veel geëxperimenteerd met virtual reality als nieuwe vorm van verhalen vertellen. Soms ging dat goed, soms wat minder. Geert-Jan neemt ons mee in de reis die de VPRO heeft afgelegd. Vanuit VPRO Digitaal in Hilversum wordt nauw samengewerkt met het VPRO MediaLab in Eindhoven.
case studies: Be boy Be girl & Ver BinnenDe middag wordt vervolgd met de praktijkervaring van twee documentairemakers. Ze gaan in op de vraagstukken die je tegenkomt als maker als je met VR aan de slag te gaan. Waar loop je technisch tegenaan? Het vertel je je verhaal met VR? Hoe (anders) verloopt het werkproces? Ze benoemen hun successen en tegenslagen.
Marleine van der Werf werkt vanuit een documentair vertrekpunt als kunstenaar en filmmaker. In de filmische werelden die ze creëert is de subjectieve beleving van de werkelijkheid het centrale thema. Het is haar doel om dit te vertalen naar intense ervaringen door perceptie op verschillende zintuigelijke manieren te onderzoeken. De multi-sensorische installatie Be boy Be girl die ze samen met filmmaker Frederik Duerinck ontwikkelde, is een zintuigelijk experiment waarbij ons lichaam het voertuig wordt om de werkelijkheid uit te dagen. Met een scherp gevoel voor de actualiteit, creëren zij een ervaring tussen spektakel en introspectie, innovatie en inhoudelijke verdieping.
Jenny van den Broeke onderzoekt in haar werk hoe de persoonlijke blik zich kan openen voor een gedeelde werkelijkheid. Ze positioneert zich hierbij op het snijvlak van documentaire film en virtual reality. Als onderdeel van Studio APVIS verkent ze de potentie van dit nieuwe stukje werkelijkheid. In samenwerking met (wetenschaps)journalist en schrijver Karin Anema maakte ze het virtual reality-experiment Ver Binnen. Hierin ervaar je hoe schizofrenie het leven van Ton beïnvloedt. Karin schreef eerder over Ton haar boek Vandaag koop ik alle kleuren. Door zijn leven met ijzeren hand te ordenen én door zijn creativiteit krijgt hij uiteindelijk grip op het bombardement aan prikkels in zijn hoofd.
Deze KONKAV connects vindt plaats te midden van de bkkc expo buiten kaders. Deze expositie toont het werk van filmers en fotografen die de wereld om hen heen bevragen en de grenzen van het documentaire-vak onderzoeken. De VR-installaties Be boy Be girl en Ver binnen zijn beide onderdeel van deze expo, en daarom ook te zien en te ervaren voorafgaand en na afloop van de KONKAV connects.