Op KONKAV zijn ruim 500 KONKAV’ers te vinden, die zich professioneel met film en av bezig houden. In deze rubriek stellen we de nieuwste loot aan de telg aan je voor! Vandaag is het podium voor Vincent van den Ouden.
Als je jezelf op een feestje voorstelt, wat zeg je dan wat je voor beroep doet?
Ik studeer Regie aan de filmacademie in Brussel.
En wat doe je echt?
Geen idee, hahaha! Soms lijkt het wel alsof ik maar wat aanmodder en films maken boven al dat aanmodderen uitschiet.
Omschrijf je werk in drie woorden.
Dromen, lachen en huilen.
Maak je voornamelijk werk in opdracht of vrij werk?
Tot nu toe vrij werk omdat ik nog op school zit.
Waar kunnen we je van kennen?
Van nog niet heel veel, hoor. Ik heb vooral studentenfilms op mijn naam staan die in al hun (twijfelachtige) glorie her en der online te bewonderen zijn. Eén van die films LiftBoy met Harry Piekema werd afgelopen jaar vertoond op het Tilburgs Film Festival.
Wat heb je gemaakt waar je het meest trots op bent?
Afscheid en Het Meisje en de Poortwachter. Afscheid gaat over een jongen die zijn kamer opruimt aan alles wat hem aan zijn ex doet denken terwijl hij terugdenkt aan het moment waarop hij haar voor het laatst sprak. Die film was de eerste productie op het RITCS en omdat ik nog niet beinvloed werd door de smaak van de beoordelende docunten is het een onbevangen werk geworden waar ik (op het einde na) met tevredenheid op terugkijk.
Het tweede werk is Het Meisje en de Poortwachter. Dat gaat over een meisje die zingt voor de Dood in de hoop zo haar gestorven zusje terug te krijgen. In het tweede jaar op de filmschool kreeg ik het krankzinnige idee om een sprookje te maken terwijl ik daar verre van de beschikbare middelen voor had. Toch zette ik door en na veel pieken en dalen was de film er met hier en daar toch wat mankementen. Maar omwille van die sprong in het diepe is de film mij nog altijd erg dierbaar.
Wat is het meest lelijke wat je ooit hebt gemaakt?
Een lastige vraag. Net zoals de meeste regisseurs ben ik nogal meedogenloos ten opzichte van eigen werk. De meest lelijke films die ik gemaakt heb zijn de films waarin ik (onbewust) andere regisseurs heb geprobeerd na te doen. Daardoor dacht ik niet na over wat ik nu echt wilde vertellen. Desondanks hebben die producten mij geholpen regievaardigheden uit te pluizen, dus ik heb er zeker wat aan gehad. Ook denk ik dat het goed is om kritisch te zijn naar vorig werk, want dat betekent dat je gegroeid bent in je ambacht. Over welke films ik ontevreden ben? Dat zeg ik lekker niet, want niemand mag ze zien!
Wat wil je echt nog een keer maken?
Het Meisje en de Poortwachter nóg een keer maken, maar dan met een fatsoenlijk budget.
Wie of wat is je grootste inspiratiebron?
Steven Spielberg, lekker over de top, ik weet het. Maar als kind was ik overdonderd door zijn manier van verhalen vertellen en wilde ik dat ook kunnen.
Waar sta je nu en waar liggen nog ambities?
Ik ben nu bezig met mijn afstudeerfilm genaamd Hopsa Heisasa dat gaat over een eenzaam jongetje genaamd Willem die vriendschap sluit met de geest van Isra, een Syrisch meisje. Tijdens de oversteek over de Middellandse Zee is Isra verdronken en toen haar teddybeer kwijtgeraakt. Zonder die teddybeer durft ze niet door naar het hiernamaals en dus besluit Willem haar te helpen met zoeken.
Het script is bijna af, dus nu ben ik op zoek naar fondsen, subsidies, etc en een crew. Ik denk dat ik eerst maar eens deze film van de grond krijg en daarna pas nadenk over verdere ambities
Waarom heb je een profiel aangemaakt op KONKAV?
Omdat ik graag andere Brabantse makers wil ontmoeten en met hen inspirerende ideeën uitwissel.
Jouw motto?
Eh… Zoiets cliche-matigs als “Altijd je dromen volgen” denk ik.