Special effects zijn bijna vanzelfsprekend geworden in films. Maar waar begon het allemaal?
Het oudste special effect in een film is waarschijnlijk uit 1895. De executie van Maria I van Schotland werd vastgelegd met de zogenaamde stop-substitutietechniek: de beul liet zijn bijl zakken tot net boven de nek van het slachtoffer, waarna de camera werd stopgezet en de actrice werd vervangen door een pop.
Ruim een eeuw geleden ontwikkelden de mogelijkheden met special effects zich ontzettend snel. Een bekend voorbeeld is de film Le voyage dans la lune van Georges Méliès uit 1902. Hij maakte gebruik van animatie en schaalmodellen. Een techniek die hij toen ook hanteerde was matte painting – op glasplaten geschilderde achtergronden.
In de jaren tachtig creëerde ook George Lucas veel achtergronden voor zijn Indiana Jones- en Star Wars-films met matte paintings. In een televisieserie uit 1985 laat BBC zien hoe ILM deze special effects maakte. Echt vakmanschap en een lust voor het oog.
Bron: The Creators Project
Marcel Groenewegen
in Tilburg