Op 20 & 21 mei vindt in Eindhoven Telling Stories plaats. Tijdens deze Film Industry Days, georganiseerd door Natlab, BROET, Playgrounds, Docwerk/Van Osch Films en KONKAV, worden de grenzen tussen filmdisciplines en vernieuwende verhaalvormen verkend.
Om alvast in de stemming te komen, interviewt Marel van Andel van MEST een aantal inspirerende makers over deze kwesties. Met vandaag, aangedragen door BROET: Rosie Zopfi.
Hoe kun je documentaire-elementen gebruiken in een commercial? En hoe maak je werk waar je zelf achter staat?
Rosie Zopfi uit Eindhoven is videoregisseur. Ze maakt documentaires en commercials en combineert deze soms. Hiermee hoopt ze verhalen te vertellen die inspelen op het gevoel van de kijker.
“In mijn werk richt ik me vooral op poëtische en artistieke video’s”, vertelt Rosie. Ze maakt documentaires en commerciële video’s. “Ik zorg altijd dat ik een bepaald gevoel creëer in plaats van dat ik alleen een commerciële boodschap verwerk. Ik vind het veel belangrijker en ook leuker om mensen nieuwsgierig te maken.”
Intuïtief
Rosie heeft Art, Communication and Design gestudeerd in Tilburg en haar creatieve passie begon met fotografie, dat ontwikkelde zich in film en nu werkt ze als regisseur. “Ik ben niet opgeleid in het maken van video’s, maar wel opgeleid in het vertellen van verhalen, dat doe ik dan ook heel intuïtief. Als ik, samen met een team, een video ga maken, begin ik vaak met een voice-overtekst als een soort kapstok. Daarna zoek ik naar shots en andere beelden die bij die voice-over passen, en op basis daarvan maak ik dan een script. In mijn werk gebruik ik ook vaak andere kunstvormen, zoals poëzie, fotografie en literatuur.”
Een voorbeeld van het werk van Rosie is de commercial van Vintage Vêtements, een tweedehandskledingwinkel. “Je kunt bij zo’n video natuurlijk mooie modellen kiezen en de kleding heel duidelijk in beeld brengen. Maar ik heb in die video veel meer het verhaal van vintage kleding verteld. De video gaat over een groep vrienden die samen op zoek gaan naar tweedehands kleding stukken en hierdoor steeds hechter worden. De video is een verhaal over kleding dat al een leven heeft gehad en niet uit de massa-industrie komt. Over hoe kleding kan zorgen voor verbinding en een eigen identiteit.”
Documentaire-elementen in commercials
Ze ziet dat steeds meer bedrijven deze vorm van commercial gaan waarderen. “De harde commerciële video’s, zijn steeds meer aan het verdwijnen. Er zijn steeds meer klanten met een goed budget die een meer documentaire-achtige commercial willen. Kijk bijvoorbeeld naar hoe het ministerie van Defensie dat doet. Ze maken prachtige portretjes van mensen die er werken en laten daarbij indrukwekkende beelden zien van wat er gebeurt als je bij hen werkt. Zo wordt er veel meer ingespeeld op het gevoel, waardoor de kijker de boodschap veel beter onthoudt.”
Deze vorm van videocommercials brengt ook gevaren met zich mee. “Met deze manier van video maken kun je alles verkopen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld heel sympathiek overkomen en zo alles wat ze doen als mooi verkopen, terwijl dit misschien niet zo is. Als maker probeer ik zoveel mogelijk werk te maken waar ik zelf achter sta en een goed gevoel bij heb, anders krijg ik geen goede ideeën. Ik moet er uiteindelijk zelf ook graag naar willen kijken.
Naast commercials maakt Rosie ook documentaires. En dat is toch anders werken, vindt ze. “Bij een documentaire vertel je het verhaal van een ander, in plaats van dat van jezelf. Je bent veel afhankelijker van wat je hoofdpersoon wel en niet wil vertellen. Daarbij krijg je ook te maken met meer grenzen en vraagstukken. Want hoeveel kan ik nog doorvragen? Waar gaat het verhaal heen? Welke keuzes maak ik hierin? En hoeveel laat de hoofdpersoon zich sturen? Ik vind het fijn werken dat ik zowel documentaires als commercials kan maken. Zo kan ik op verschillende manieren mijn creativiteit kwijt.”
Documentaire en fictie
Op dit moment is Rosie bezig met een documentaireserie. “We gaan hiermee fictie-elementen en documentaire-elementen met elkaar combineren. Daarbij komt het verschillende werk dat ik doe dus mooi samen. Over de serie kan ik nu nog niet te veel zeggen, dus daarover komt later meer.”
Meer van dit?
Kom naar Telling Stories - Film Industry Days op 20 en 21 mei in Natlab. Twee dagen vol tips & tricks, inspirerende masterclasses, bijzondere filmvertoningen en ontmoetings- en netwerkmomenten.